fredag 1 november 2013

Mina första mormorsrutor

Stickat och virkat har jag gjort i princip hela mitt liv, men  fram till sommaren 2012 var det mest bara "fram och tillbaka"-arbete, vilket bara resulterade i halsdukar.. Men förra sommaren hade jag inte särskilt mycket att göra så jag lyckades hitta ett youtube-klipp där någon visade hur man virkade mormorsrutor.



Detta blev resultaten av mina första filtar gjorda av mormorsrutor. Ursäkta bildkvaliteten, men kameran var inte den bästa.. Materialet till dessa filtar är väldigt tunt (lyckas aldrig lära mig vad garnet heter...), vilket gör att de blir luftiga, men ändå värmande. Plus att det blir otroligt fint mönster och man kan göra rutorna hur små eller stora som man vill! Jag gjorde en filt en gång som bara var en enda stor mormorsruta, så här såg den ut efter att jag suttit ett tag med den:


Tyvärr blev den aldrig tillräckligt stor, så jag rev upp den och gjorde något annat kul med garnet. Vad jag gjorde minns jag inte riktigt dock..

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar