lördag 2 november 2013

Äljest och råttan

I februari var min mor och bror på besök från Stockholm. Mamma kom med idén att vi skulle testa att göra små amigurumi-figurer. Vi satt och knåpade och knåpade och förstod först inte mönstret (iaf inte jag) och resultatet blev att min älg, Äljest, fick formen som en jordnöt istället för rund. Så här blev resultatet:

Äljest och Råttan. Mönstret köptes på Perssons Garn i Umeå.
Nu har jag dock lärt mig att läsa mönster, så mina figurer blir mycket finare idag. Jag fick senare ett brev på posten från min mor som innehöll två böcker som jag kan rekommendera; för de som skulle vilja börja virka och sticka enkla saker som mormorsrutor, filtar och mössor så är "galen i garn" en väldigt lättläst bok och för de som vill göra amigurumi-figurer så är "virka mina bästa amigurumis" en bok som innehåller allt från lätta figurer till svåra. Här är böckerna:


Mina första figurer jag gjorde efter "virka mina bästa amigurumis" var dessa små kompisar:


De blev lite skeva och sneda, men ett bra första försök! En annan figur från samma bok var Herr Kanin:



Mössan fanns inte med i beskrivningen, utan den knåpade jag bara ihop själv. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar