torsdag 26 juni 2014

Handledsvärmare med tumme

... eller vad man nu kallar dem! Jag blev inspirerad av en kompis som hade gjort ett jättefint par. Denna gång skrev jag faktiskt upp mönstret som jag skapade i huvudet, så varsågoda! Jag har inte lyckats införskaffa mig rundstickor än, så jag använde mig av mina strumpstickor (3mm) och ladygarn.



Lägg upp 10x4 m. Sticka resår i 6v, 1rm, 1am.
Sticka ett varv rät i svart samtidigt som du ökar 4mx4 jämnt fördelat = 56m.

Sticka sedan efter mönstret nedan (självklart kan du välja andra färger!), mönstret läses nedifrån och upp och motsvarar halva handledsvärmaren. När det är dags för tumhålet sätts 9m på en tråd. Nästa varv läggs 9m upp där m har satts på trådar.


När mönstret har stickats på längden en gång är det dags att avsluta med resår. Sticka ett varv rät med svart och sedan 7v 1rm, 1am. Avmaska sedan rät vid rät m, avigt vid avig m (OBS! Avmaska inte för hårt).

Tumme
Sätt de 9m som satts på tråd på en sticka. Plocka sedan upp 13m (=22m)till. Sticka 7v resår, 1rm, 1am. Avsluta sedan genom avmaskning som tidigare.

1 kommentar: