torsdag 5 juni 2014

Det här med mönster...

Jag må ha stickat och virkat sedan jag var liten och satt i soffan och härmade mamma. Men oj, oj, oj vad man lär sig nya saker varje dag! Det här med att sticka "mönster efter mönster" har jag alltid haft som en "det lär jag mig aldrig"-grej, främst för att jag aldrig har förstått hur man håller i trådarna. Jag minns dessutom när jag satt och läste det första mönstret för hur man stickar en kofta - hur tusan ska man förstå alla förkortningar??

Nu har jag, som jag tidigare skrivit, gett mig tusan på att jag ska lära mig att sticka mönster (jag har länge varit sugen på att sticka en sån där rentröja åt min sambo som han kan ha på julafton och skämmas lite, haha!) och nu har jag börjat greppa det litegrann! Det behövs lite justeringar i tekniken, men det går framåt! Problemet är bara att jag inte bara kan göra en sak i taget.. Med lite garnrester har jag lyckats dra igång tre projekt: en kattröja åt min partner-in-crime's kissekatt Mysan (den första jag gjorde med mönster, som ni kanske såg i tidigare inlägget), en långtjockstrumpa (grön och blå) och en vante (ljusblå och mörkblå). 



Hur detta kommer att sluta, vet jag inte, men för er som just kommit igång med stickning och virkning så ska ni veta att även de erfarna har mycket att lära! Och jag vill jättegärna tipsa er om DROPs designs sida där de har jättemånga videos om hur man stickar på olika sätt och jättemånga fina mönster!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar